Er en plugin-hybridbil noget for dig?

Med et øget fokus på miljø- og klimavenlig kørsel i Danmark, vinder plugin-hybrider for alvor ind på det det danske marked. En plugin-hybrid er en bil, som kører både på brændstof og el.  

Udbuddet er stigende

Markedet for plugin-hybridbiler spås at eksplodere på verdensplan. I 2021 forventes lancering af ikke mindre end 100 nye plugin-hybrid modeller. Det vil dog primært være de større mere luksuriøse mærker såsom BMW, Cadillac og Volvo. De mindre plugin-hybrider må vi stadig vente nogle år på.

Plugin-hybridbiler har bedre forudsætninger for at indtage markedet, end det er tilfældet med elbiler. Det skyldes blandt andet usikkerheden omkring opladningsstrukturen i Danmark. Succesen kommer af kombinationen mellem mange kilometer, hurtig opfyldning og de miljømæssige fordele ved el. 

Prisklasse og finansiering

FDM har i 2020 testet ikke mindre end 14 plugin-hybridbiler. Her var mærkerne Audi, BMW, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Toyota, Volvo og VW repræsenteret. Prisklasserne spænder vidt med Toyota Prius Plug-in H3 til en pris fra 309.990 kr. til højdespringeren BMW X5 xDrive 45e xLine til 1.161.322 kr. Vinderen af testen blev VW Passat GTE Plus Sedan til 412.517 kr., så den dyreste bil er dermed ikke nødvendigvis den bedste, ifølge FDM´s test. Der findes altså en plugin-hybridbil for enhver pengepung.

Skulle du ønske, at denne testvinder bliver din, er der gode muligheder for at få den finansieret. Det kan du gøre via et almindeligt billån i banken eller hos forhandleren. Her vil du typisk skulle stille sikkerhed for lånet. En anden mulighed er at tegne et billigt kviklån. Kviklån er ikke nødvendigvis dyrere end andre låntyper. Det kan faktisk godt lade sig gøre at få en lav månedlig ydelse på dit kviklån.

Selvom du er registreret i Ribers, er det også muligt at låne penge til din næste miljørigtige bil. Du kan få et hurtigt lån trods RKI hos flere udbydere, som tilbyder lån baseret på kreditvurderinger, pant og/eller kautionister fremfor RKI.

Trækkraft og komfort

En anden fordel som plugin-hybridbilerne har i forhold til elbilerne, er den gode trækkraft. VW Passat GTE må trække 1.900 kg, hvis traileren har bremser. Ellers er det højst 750 kg. Er det ikke nok, kan man ty til Mercedes Benz E-klasse, som trækker op til 2.100 kg med bremser. Med en kombination af en pænt støjdæmpet dieselmotor og en elmotor yder denne Mercedes i alt 306 hk, hvilket gør den til en fornøjelse i køre i. I Passaten har køreren 3 køreprogrammer at vælge imellem.

Her kan vælges, om man vil tilgodese miljøet, eller om man hellere vil have så mange hestekræfter til rådighed som muligt. VW Passat GTE blev kåret som vinder i testen, da den bedst lever op til de forventninger, der med rimelighed kan stilles til en moderne hybridbil. Den har rimelig rækkevidde, kører rimelig økonomisk, når batteriet er tomt, og den kan køres som elbil, hvis der er strøm på batteriet. Ejeren kan desuden kommunikere med bilen via en app, hvilket gør det muligt blandt andet at forvarme bilen før en køretur.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.